HET SEIZOEN 2024-2025

K.T. De Dijlezonen

God van de slachting

God van de slachting
11/12 okt. 2024

Zo haalde ik mijn rijbewijs

Zo haalde ik mijn rijbewijs
7/8 feb. 2025

Wacht tot het donker is

Wacht tot het donker is
16/17 mei 2025

 

JeugdToneelTroep Dzippie

Raadseltjes

Raadseltjes
4/5 apr. 2025

 

 

 

De Dijlezonen en Dzippie in de laatste Leuvense Toneelprijzen

Leuvense Toneelprijzen

  • Ook vorig seizoen sleepte Dzippie weer een nominatie in de wacht voor de Kleine Prinsprijs, die de beste jeugdproductie bekroont, met "Amlett" in een regie van Wim Hambrouck.
     
  • Frank De Beule kreeg nog maar eens een nominatie voor het Fiere Margrietjuweel ditmaal voor zijn acteerprestatie in "Stalin sterft" in een regie van Steven Devillé.
     
  • Tine Wijnants, al twee maal laureate, werd ook weer gelauwerd met een nominatie voor het Fiere Margrietjuweel voor haar vertolking van de titelrol in "Hedda Gabler" in een regie van Jo Matthijs.
     
  • Voor "Stalin sterft" kreeg onze grime-ploeg een speciale eervolle vermelding voor de specifieke en puik uitgevoerde grime en kapsels. Ga maar eens naar de foto's kijken!

 

WIE WE ZIJN

Een troep met hart en ziel voor theater

De Dijlezonen vormen een Leuvense amateur-theatergroep, waar de klemtoon ligt op kwaliteit.

Uit onze doelstellingen volgt dat we iedereen uit het Leuvense die zich geroepen voelt om met ons theater te maken, ook die kans willen geven. Dit, gecombineerd met het feit dat we inderdaad amateurs (in tegenstelling tot professionelen) zijn, lijkt haaks te staan op het brengen van kwalitatief hoogstaand theater. Deze beide premissen, namelijk amateurs zijn en iedereen een kans geven, leggen inderdaad een paar extra hindernissen neer op onze weg. Maar het is niet omdat iets moeilijk is, dat het ook onmogelijk is. En we denken dat we op het goede pad zijn. U hoort ons niet beweren dat al wat we spelen smetteloos is, doch we hebben de laatste tijd toch wat stukken neergezet waar het publiek erg tevreden over was. Kom ook eens kijken en oordeel zelf.

Genre van stukken

Er is een tendens waar te nemen naar gemakkelijkheid, vlug genot en puur plezier. Populistische televisieprogramma's en zenders zijn daar zeker niet vreemd aan. In theater vertaalt zich dat gauw naar een vraag om 'stukken voor te lachen' te spelen, 'het leven is al triestig genoeg, meneer'. Het oppervlakkige, vluchtige, geen inspanning vragende en inhoudsloze heeft echter niets met theater te maken. Theater is cultuur (bij ons weliswaar met kleine "c", maar toch cultuur) en uit de definitie van cultuur volgt nu eenmaal dat er inspanning gevraagd wordt, namelijk een leerinspanning : cultuur is al hetgeen men niet uit zichzelf kan ontdekken doch verwerft door overdracht van anderen, m.a.w. door het te leren. Wil dit nu zeggen dat het fout is om te lachen, om naar stukken te vragen waarmee kan gelachen worden ? Nee, natuurlijk niet. Lachen is gezond, het is goed voor de moraal en... al lachend zegt de zot de waarheid ! Een heel groot deel van ons repertoire bestaat dan ook uit humoristische stukken. Toch is, ook voor het publiek dat het tegendeel beweert, niet het 'goed gelachen hebben' het criterium om een stuk als goed te beoordelen. Wanneer we naar onze succesuitschieters van de laatste jaren kijken, dan zitten daar producties bij als "Wiens leven is het" (over euthanasie), "De Golf"" (over fascisme) en "Kus van de Spinnenvrouw" (over (heren-)liefde en steun in harde omstandigheden), "Trojaanse Vrouwen" (over vrouwenleed in oorlogstijd), "Equus" (over ontspoorde adolescentie, opgroeien en oud worden), "Het kouwe kind" (over toeval en hoe dat ons lot bepaalt), "La voix humaine" (over verdriet en verlaten worden), niet bepaald dijenkletsers.
Kwaliteit is de norm, ook - en vooral - bij het publiek, dat keuze te over heeft om de vrije tijd door te brengen.

Nu, geen paniek, laat ons zeer duidelijk zijn : theater is entertainment, het is geen school waar u naar toe komt om bewust iets te leren.
Toch is er een onderscheid te maken in de verwachtingen van u, toeschouwers. De ene wil al wel eens wat dieper op de materie ingaan, de andere heeft meer aan algemene overzichten en situatieschetsen. De ene heeft deugd aan wat zwaarder materiaal, de andere prefereert het wat lichter.
Bij De Dijlezonen trachten wij een evenwicht te zoeken tussen beide voorkeuren.

Prijzen

We mochten in recente jaren in de Leuvense toneelwereld ook enkele prijzen in ontvangst nemen: voor beste acteur in 2011, 2012 en 2019 en voor beste productie in 2012 en 2019. De jaren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2022, 2023 en 2024 leverden eervolle vermeldingen en nominaties op. In 2021 zijn geen prijzen uitgerijkt, cultuur was gesloten wegens de corona-epidemie. Jeugdtoneeltroep Dzippie won de hoogste prijs in 2013, 2019, 2022 en 2023. Ook weer in 2024 kreeg Dzippie en nominatie als beste productie.

 

 

 

 

 

 

Zegel K.T. De Dijlezonen

 

Bekijk hier de hoofddoelstellingen, de zending, van De Dijlezonen "uitgetekend"

 

De ingesteldheid, de cultuur van De Dijlezonen luidt:

Wij, De Dijlezonen, werken met een positieve ingesteldheid gezamenlijk aan alle taken die nodig zijn om zo goed mogelijk theater te maken waar veel publiek komt naar kijken.

 

De Dijlezonen hebben zich georganiseerd volgens onderstaande verantwoordelijkheidsdomeinen:

Voorzitter Jo Matthijs
016 234 569
Artistiek Jo Matthijs 0478 249 942
ATOT - Techniek Tom Vandeweyer 0478 498 706
Zakelijke leiding Marie-Rose Wuyckens / Chantal Leblanc 016 234 569 / 0475 264 231
Lokaal "DZolder" Tine Wijnants 0498 313 394
Artiesten Yannick Matthys 016 502 619
JAC (Jeugd & Activiteiten) Bonny Humblet / Luna Vleminckx 0468 320 414
Publiekswerking Elly Conings
0492 570 368

 

Dijlezonen symbool lacht/weent

LID WORDEN?

 

 

Zin om zelf actief deel te nemen aan onze producties?
Stuur een e-mailtje met je gegevens en je interesse. We nemen dan met jou contact op.